Giv dine medarbejdere gode vilkår

På en arbejdsplads er det enormt vigtigt at have styr på indemiljøet, så medarbejderne kan have det bedst muligt. Det kan være enormt forstyrrende for den enkelte, hvis der er små ting, der hober sig op. Det kan være alt fra dårlig ventilering til støj på arbejdspladsen. Noget støj er naturligt og kan komme fra den trafikerede vej, kontoret ligger ud til, men andet er måske muligt at dæmpe. Det kan blandt andet dreje sig om maskiner, der er tændt på arbejdspladsen, eller om den generelle akustik, der er i rummet.

Nogle rum kaster lyde rundt som i en kirke, og det kan være rigtig ubehageligt, når man sidder og skal arbejde. Det kan være skyld i, at man går hjem med hovedpine eller ubehag i kroppen, og det kan give susen for ørene eller en stressfornemmelse. Det kan virke som en stor lettelse at gå ud, hvor der er ro. Se mere om det her.

Få foretaget en professionel måling

Det er ikke altid, man som medarbejder eller arbejdsgiver selv er i stand til at sætte en finger på, om der er et reelt problem med støj, og derfor kan det være meget gavnligt at få foretaget en professionel vurdering, hvor der laves en støjmåling. Herefter kan der tages stilling til, om det er noget man vil eller kan gøre noget ved, så man måske kan opnå større trivsel blandt medarbejderne. God fysisk trivsel kan også være med til at gøre arbejdet mere effektivt, så det er bestemt et positivt udfald.

Støj skelnes i forskellige kategorier, og der kan blandt andet vurderes på, om det er trafikstøj eller anden form for ekstern støj, eller om det er støj, der er internt på arbejdspladsen. Nogle ting er lettere at rette op på end andre, men generelt er det en god ting at have øje for.